Jak przewodzą najlepsi liderzy, Brian Tracy

7 ról menadżera

  1. Planowanie
  2. Organizowanie
  3. Dobór personelu
  4. Delegowanie
  5. Nadzorowanie
  6. Pomiar
  7. Raportowanie

7 wyznaczników sukcesu w biznesie

  1. Produktywność
  2. Zadowolenie klientów
  3. Rentowność
  4. Jakość
  5. Innowacje
  6. Rozwój organizacyjny
  7. Troska o rozwój pracowników

Motywacja zespołu

  1. Wspólne wartości
  2. Wspólne cele
  3. Wspólne plany
  4. Klarowne przywództwo
  5. Nieustanny proces ewaluacji i oceny

Jak zarządzać?

  • Klarowny coaching i przywództwo
  • Czynnik prawdziwej troski i uważności
  • Znajdź mocne strony każdej osoby
  • Planowanie i strategia
  • Selektywny przydział pozycji

„Szkolenie nie jest obowiązkowe, przetrwanie tez nie”

„Słaba strona to często niewłaściwie zastosowana mocna strona”

Jasna wizja, poparta precyzyjnymi planami, daje wspaniałe poczucie pewności siebie i os­obistej siły.

Ludzie posiadający cel odnoszą sukces, ponieważ wiedzą, dokąd zmierzają.

EARL NIGHT­IN­GALE

Ćwiczenia:

  • „Moglibyśmy podwoić sprzedaż, gdyby…”. Teraz postaraj się skończyć to zdanie na tyle sposobów, na ile tylko ci się uda.
  • „Moglibyśmy obciąć koszty w tym obszarze o 30%, gdyby tylko…”. Teraz uzupełnij zdanie każdym pomysłem, jaki przyjdzie ci do głowy, by osiągnąć ten cel.
  • „Moglibyśmy sprzedawać więcej produktów lub usług, gdyby tylko nasi klienci nie mówili, że…”.
  • „Moglibyśmy być najlepsi w naszej branży, gdybyśmy…”. Jakie konkretne kroki moglibyście podjąć, począwszy od dziś, by poprawić jakość waszych produktów i usług?
  • „Skoro wiem już to, co wiem teraz, czy jest coś, co robię, a w co bym się nie wplątał, gdybym miał to zrobić jeszcze raz?”
  • Jaka powinna być twoja marka? Jakie słowa lub hasła pow­inna wywoływać w umysłach kli­entów? Jaka reputacja na­jbardziej sprzyjałaby roz­wo­jowi two­jej firmy?
  • „Obi­et­nice, które składasz, i obi­et­nice, których dotrzymujesz”. Jakie obi­et­nice składasz kli­entowi, gdy ten kupuje twój produkt? Czy dotrzymujesz ty­chobi­et­nic?
  • Wyo­braź sobie, że za pięć lat od dziś twoja firma cieszy się na­jlepszą marką i reputacją ze wszys­tkich firm działających w two­jej branży. Wyo­braź sobie, że redak­tor z poważnego magazynu lub dzi­en­nika ma zamiar nap­isać artykuł o tobie i two­jej firmie. Co chciałbyś, żeby zn­alazło się w tym artykule?
  • Jak re­porter opisałby twoje przedsiębiorstwo? Jak by opisał ciebie, wasze produkty, jakość obsługi waszych kli­entów, pra­cowników firmy i jej wewnętrzne op­er­acje?
  • Jakie są trzy największe słabość i two­jej firmy?
  • Co stanowi największe przeszkody na drodze do osiągnięcia najwyższych poziomów sprzedaży i opłac­alności?
  • Jakie są dziś trzy po­tenc­jalnie największe zagrożenia dla two­jej firmy? Co na­jgor­szego mogłoby się przy­darzyć, co mogłoby pójść źle w na­jbliższym cza­sie?
  • Jakie trzy kluczowe kom­pet­encje lub umiejętności pow­inieneś zacząć rozwijać już dziś, by mieć pewność, że będziesz go­towy na okazje, które przyniesie dzień jutrzejszy?
  • Jakie zmi­any or­gan­iz­a­cyjne pow­inieneś wprowadzić w firmie – w odniesi­eniu do ludzi, działań, przepływu pracy oraz wyników – by pod­nieść zarówno efek­ty­wność, jak i wydajność?
  • Stale szukaj sposobów re­or­gan­iz­a­cji pro­cesów (in­aczej reinżynieringu), by wykonywać za­dania szy­b­ciej, lepiej, tan­iej i prościej. Za­wsze pytaj: „Dlaczego robimy to w ten sposób?”.
  • Co mógłbyś zrobić, by uprościć dowolny pro­ces biznesowy, re­dukując liczbę jego etapów skład­ow­ych?
  • „Co tak naprawdę chcę zrobić z własnym życiem?”.
  • „Który z tych celów, gdybym osiągnął go w ciągu na­jbliższej doby, wywarłby największy pozyty­wny wpływ na moje życie?”.
  • Wybierz swój główny, zdecy­dow­any cel
  • Wyo­braź sobie, że zostało ci sześć miesięcy życia. Co byś zrobił? Jak byś spędził czas, mając już tylko pół roku?

Najlepsi menedżerowie

  1. Umiejętność stworzenia struktury. Każdy wie dokładnie, co trzeba zrobić, dlaczego trzeba to zrobić i w jakim stand­ardzie.
  2. Troska. Zachow­anqe szefa pozwala podwładnym odczuć, że naprawdę mu na nich zależy.
  3. Dbałość o swobodę. Dobry szef daje swoim ludziom swobodę działania. Gdy już przydzieli zadanie, stara się nie wtrącać, za wyjątkiem sytuacji, kiedy potrzebna okaże się jego pomoc lub wskazówki.

Najlepsi liderzy zespołów przyjmują całkowitą odpow­iedzi­alność za członków zespołu. Walczą o nich, gdy po­jawiają się zewnętrzne nieporo­zu­mi­enia lub trudności. Udzielają im popar­cia, jeśli członkowie zespołu są krytykow­ani lub atakow­ani przez in­nych ludzi.

„Rób to, co możesz, mając to, co masz, będąc tam, gdzie jesteś”.

  1. Pozycja. Twoja os­obista wiary­godność: co ludzie myślą i mówią o tobie – twoja reputacja u ludzi, których starasz się przekonać.
  2. Wyniki. Twoje umiejętności i kom­pet­encje w dziedzinie, którą się za­jmujesz; opinia, że po­si­a­dasz doświad­czenie, biegłość i wiedzę.
  3. Siła os­obista. Twoja siła lub władza nad ludźmi, pieniędzmi lub środkami.

Up­rze­jmość. Twoja życz­liwość, dobre mani­ery i sz­a­cunek w postępowaniu z

Suk­cesy w sprzedaży i mar­ketingu de­term­inuje siedem różnych ele­mentów. Nazywa się je miksem mar­ketin­gowym lub zestawem in­stru­mentów mar­ketingu. Oprócz ceny należą do nich produkt (zob. py­tanie 1), promocja (zob. py­tanie 20), dys­try­bucja (zob. py­tanie 18), pozycja (zob. py­tanie 3), opakow­anie (zob. py­tanie 19) oraz ludzie (zob. py­tanie 20).

Ger­ald Jam­po­l­ski zapytał kiedyś: „Chcesz mieć rację czy chcesz być szczęśliwy?”. Mu­s­isz sam zdecy­dować.

„Prawidłowe Pla­now­anie Poprzedzające Powstrzymuje Paskudne Partactwo”, często zwanym formułą 6P.

Jak pow­iedział Ein­stein: „Nic się nie dzieje do mo­mentu, gdy coś się nie por­uszy”. W jaki sposób masz zamiar ruszać się in­aczej, począwszy od dziś?

Trak­tuj in­nych tak, jak gdyby byli tymi, kim pow­inni być, a pomożesz im stać się tymi, kim są zdolni się stać.

JO­HANN WOLFGANG VON GOETHE

Ludzi motywują dwa główne czynniki:

  1. Prag­ni­enie zysku: fizycznego, ma­teri­al­nego, fin­ansowego i emoc­jon­al­nego.
  2. Strach przed stratą: fizyczną, ma­teri­alną, fin­ansową i emoc­jon­alną.

W zachow­aniu człow­ieka strach przed stratą jest dwa i pół razy sil­niejszy niż prag­ni­enie zysku. Jeśli za­ofer­ujesz komuś dolara, jego prag­ni­enie zysku ma siłę 1,0. Jeśli jed­nak zagrozisz, że odbierzesz mu dolara, jego strach przed stratą będzie miał siłę rzędu 2,5. I to właśnie dlat­ego strach przed stratą często wywołuje tak silne emocje.

Spraw, by czuli się ważni. Najgłębsza po­trzeba ludzkiej natury to poczucie, że jest się kimś wartościowym i ważnym. Aby wywołać to uczucie, warto robić wszys­tko, co tylko możliwe.

Uzn­anie. Korzys­taj z każdej nadar­zającej się okazji, by podziękować każdemu z os­obna za wszys­tko, co robi w ramach wykony­wania swoich obowiązków, niezależnie od pow­agi czy zn­aczenia tych zadań.

Aprobata. Dru­gim sposobem sprawiania, by ludzie czuli się wartościowi, jest wyrażanie aprobaty. Chwal i wyrażaj aprobatę przy każdej okazji, za każde osiągnięcie, niezależnie od jego wielkości. Chwal za dokładanie starań. Chwal za każdą dobrą sug­estię lub pomysł, chwal zwłas­zcza wtedy, gdy pra­cownicy zrobią coś, co wykracza poza za­kres ich obowiązków. Chwal na­tych­mi­ast, konkret­nie i reg­u­larnie.

Podziw. Trzecim zachow­aniem budującym poczucie własnej wartości, jakie możesz za­stosować, jest podziw. Jak pow­iedział Ab­ra­ham Lin­coln: „Wszy­scy lubią kom­ple­menty”. Nieus­tan­nie kom­ple­men­tuj ludzi za ich cechy, takie jak punk­tu­alność i wytrwałość. Kom­ple­men­tuj to, co po­si­adają, ich ub­ra­nia, sam­ochody i gadżety. Kom­ple­men­tuj ich osiągnięcia zarówno w pracy, jak i życiu pry­wat­nym.

Uwaga. Czwartym zachow­aniem, być może najważniejszym z nich wszys­tkich, jest uważność. Ozn­acza po prostu, że słuchasz swoich pra­cowników i członków rodz­iny, kiedy chcą z tobą porozmawiać. Słuchaj ci­er­pli­wie, w mil­czeniu, spoko­jnie, z za­stanowieniem, nie przery­wając.

Pod­sta­wową struk­turą każdej prze­mowy jest jed­nak prosty, trzy­punk­towy plan:

  1. Powiedz, co masz zamiar im powiedzieć.
  2. Powiedz im, co masz do powiedzenia.
  3. Powiedz im, co właśnie powiedziałeś, podsumuj najważniejsze kwestie i poproś o podjęcie działań.

Jedynym ograniczeniem naszych przyszłych osiągnięć są wątpliwości dnia dzisiejszego. Idźmy naprzód z silną i aktywna wiarą.

FRANK­LIN DELANO ROOSEVELT