Jak przewodzą najlepsi liderzy, Brian Tracy
7 ról menadżera
- Planowanie
- Organizowanie
- Dobór personelu
- Delegowanie
- Nadzorowanie
- Pomiar
- Raportowanie
7 wyznaczników sukcesu w biznesie
- Produktywność
- Zadowolenie klientów
- Rentowność
- Jakość
- Innowacje
- Rozwój organizacyjny
- Troska o rozwój pracowników
Motywacja zespołu
- Wspólne wartości
- Wspólne cele
- Wspólne plany
- Klarowne przywództwo
- Nieustanny proces ewaluacji i oceny
Jak zarządzać?
- Klarowny coaching i przywództwo
- Czynnik prawdziwej troski i uważności
- Znajdź mocne strony każdej osoby
- Planowanie i strategia
- Selektywny przydział pozycji
„Szkolenie nie jest obowiązkowe, przetrwanie tez nie”
„Słaba strona to często niewłaściwie zastosowana mocna strona”
Jasna wizja, poparta precyzyjnymi planami, daje wspaniałe poczucie pewności siebie i osobistej siły.
Ludzie posiadający cel odnoszą sukces, ponieważ wiedzą, dokąd zmierzają.
EARL NIGHTINGALE
Ćwiczenia:
- „Moglibyśmy podwoić sprzedaż, gdyby…”. Teraz postaraj się skończyć to zdanie na tyle sposobów, na ile tylko ci się uda.
- „Moglibyśmy obciąć koszty w tym obszarze o 30%, gdyby tylko…”. Teraz uzupełnij zdanie każdym pomysłem, jaki przyjdzie ci do głowy, by osiągnąć ten cel.
- „Moglibyśmy sprzedawać więcej produktów lub usług, gdyby tylko nasi klienci nie mówili, że…”.
- „Moglibyśmy być najlepsi w naszej branży, gdybyśmy…”. Jakie konkretne kroki moglibyście podjąć, począwszy od dziś, by poprawić jakość waszych produktów i usług?
- „Skoro wiem już to, co wiem teraz, czy jest coś, co robię, a w co bym się nie wplątał, gdybym miał to zrobić jeszcze raz?”
- Jaka powinna być twoja marka? Jakie słowa lub hasła powinna wywoływać w umysłach klientów? Jaka reputacja najbardziej sprzyjałaby rozwojowi twojej firmy?
- „Obietnice, które składasz, i obietnice, których dotrzymujesz”. Jakie obietnice składasz klientowi, gdy ten kupuje twój produkt? Czy dotrzymujesz tychobietnic?
- Wyobraź sobie, że za pięć lat od dziś twoja firma cieszy się najlepszą marką i reputacją ze wszystkich firm działających w twojej branży. Wyobraź sobie, że redaktor z poważnego magazynu lub dziennika ma zamiar napisać artykuł o tobie i twojej firmie. Co chciałbyś, żeby znalazło się w tym artykule?
- Jak reporter opisałby twoje przedsiębiorstwo? Jak by opisał ciebie, wasze produkty, jakość obsługi waszych klientów, pracowników firmy i jej wewnętrzne operacje?
- Jakie są trzy największe słabość i twojej firmy?
- Co stanowi największe przeszkody na drodze do osiągnięcia najwyższych poziomów sprzedaży i opłacalności?
- Jakie są dziś trzy potencjalnie największe zagrożenia dla twojej firmy? Co najgorszego mogłoby się przydarzyć, co mogłoby pójść źle w najbliższym czasie?
- Jakie trzy kluczowe kompetencje lub umiejętności powinieneś zacząć rozwijać już dziś, by mieć pewność, że będziesz gotowy na okazje, które przyniesie dzień jutrzejszy?
- Jakie zmiany organizacyjne powinieneś wprowadzić w firmie – w odniesieniu do ludzi, działań, przepływu pracy oraz wyników – by podnieść zarówno efektywność, jak i wydajność?
- Stale szukaj sposobów reorganizacji procesów (inaczej reinżynieringu), by wykonywać zadania szybciej, lepiej, taniej i prościej. Zawsze pytaj: „Dlaczego robimy to w ten sposób?”.
- Co mógłbyś zrobić, by uprościć dowolny proces biznesowy, redukując liczbę jego etapów składowych?
- „Co tak naprawdę chcę zrobić z własnym życiem?”.
- „Który z tych celów, gdybym osiągnął go w ciągu najbliższej doby, wywarłby największy pozytywny wpływ na moje życie?”.
- Wybierz swój główny, zdecydowany cel
- Wyobraź sobie, że zostało ci sześć miesięcy życia. Co byś zrobił? Jak byś spędził czas, mając już tylko pół roku?
Najlepsi menedżerowie
- Umiejętność stworzenia struktury. Każdy wie dokładnie, co trzeba zrobić, dlaczego trzeba to zrobić i w jakim standardzie.
- Troska. Zachowanqe szefa pozwala podwładnym odczuć, że naprawdę mu na nich zależy.
- Dbałość o swobodę. Dobry szef daje swoim ludziom swobodę działania. Gdy już przydzieli zadanie, stara się nie wtrącać, za wyjątkiem sytuacji, kiedy potrzebna okaże się jego pomoc lub wskazówki.
Najlepsi liderzy zespołów przyjmują całkowitą odpowiedzialność za członków zespołu. Walczą o nich, gdy pojawiają się zewnętrzne nieporozumienia lub trudności. Udzielają im poparcia, jeśli członkowie zespołu są krytykowani lub atakowani przez innych ludzi.
„Rób to, co możesz, mając to, co masz, będąc tam, gdzie jesteś”.
- Pozycja. Twoja osobista wiarygodność: co ludzie myślą i mówią o tobie – twoja reputacja u ludzi, których starasz się przekonać.
- Wyniki. Twoje umiejętności i kompetencje w dziedzinie, którą się zajmujesz; opinia, że posiadasz doświadczenie, biegłość i wiedzę.
- Siła osobista. Twoja siła lub władza nad ludźmi, pieniędzmi lub środkami.
Uprzejmość. Twoja życzliwość, dobre maniery i szacunek w postępowaniu z
Sukcesy w sprzedaży i marketingu determinuje siedem różnych elementów. Nazywa się je miksem marketingowym lub zestawem instrumentów marketingu. Oprócz ceny należą do nich produkt (zob. pytanie 1), promocja (zob. pytanie 20), dystrybucja (zob. pytanie 18), pozycja (zob. pytanie 3), opakowanie (zob. pytanie 19) oraz ludzie (zob. pytanie 20).
Gerald Jampolski zapytał kiedyś: „Chcesz mieć rację czy chcesz być szczęśliwy?”. Musisz sam zdecydować.
„Prawidłowe Planowanie Poprzedzające Powstrzymuje Paskudne Partactwo”, często zwanym formułą 6P.
Jak powiedział Einstein: „Nic się nie dzieje do momentu, gdy coś się nie poruszy”. W jaki sposób masz zamiar ruszać się inaczej, począwszy od dziś?
Traktuj innych tak, jak gdyby byli tymi, kim powinni być, a pomożesz im stać się tymi, kim są zdolni się stać.
JOHANN WOLFGANG VON GOETHE
Ludzi motywują dwa główne czynniki:
- Pragnienie zysku: fizycznego, materialnego, finansowego i emocjonalnego.
- Strach przed stratą: fizyczną, materialną, finansową i emocjonalną.
W zachowaniu człowieka strach przed stratą jest dwa i pół razy silniejszy niż pragnienie zysku. Jeśli zaoferujesz komuś dolara, jego pragnienie zysku ma siłę 1,0. Jeśli jednak zagrozisz, że odbierzesz mu dolara, jego strach przed stratą będzie miał siłę rzędu 2,5. I to właśnie dlatego strach przed stratą często wywołuje tak silne emocje.
Spraw, by czuli się ważni. Najgłębsza potrzeba ludzkiej natury to poczucie, że jest się kimś wartościowym i ważnym. Aby wywołać to uczucie, warto robić wszystko, co tylko możliwe.
Uznanie. Korzystaj z każdej nadarzającej się okazji, by podziękować każdemu z osobna za wszystko, co robi w ramach wykonywania swoich obowiązków, niezależnie od powagi czy znaczenia tych zadań.
Aprobata. Drugim sposobem sprawiania, by ludzie czuli się wartościowi, jest wyrażanie aprobaty. Chwal i wyrażaj aprobatę przy każdej okazji, za każde osiągnięcie, niezależnie od jego wielkości. Chwal za dokładanie starań. Chwal za każdą dobrą sugestię lub pomysł, chwal zwłaszcza wtedy, gdy pracownicy zrobią coś, co wykracza poza zakres ich obowiązków. Chwal natychmiast, konkretnie i regularnie.
Podziw. Trzecim zachowaniem budującym poczucie własnej wartości, jakie możesz zastosować, jest podziw. Jak powiedział Abraham Lincoln: „Wszyscy lubią komplementy”. Nieustannie komplementuj ludzi za ich cechy, takie jak punktualność i wytrwałość. Komplementuj to, co posiadają, ich ubrania, samochody i gadżety. Komplementuj ich osiągnięcia zarówno w pracy, jak i życiu prywatnym.
Uwaga. Czwartym zachowaniem, być może najważniejszym z nich wszystkich, jest uważność. Oznacza po prostu, że słuchasz swoich pracowników i członków rodziny, kiedy chcą z tobą porozmawiać. Słuchaj cierpliwie, w milczeniu, spokojnie, z zastanowieniem, nie przerywając.
Podstawową strukturą każdej przemowy jest jednak prosty, trzypunktowy plan:
- Powiedz, co masz zamiar im powiedzieć.
- Powiedz im, co masz do powiedzenia.
- Powiedz im, co właśnie powiedziałeś, podsumuj najważniejsze kwestie i poproś o podjęcie działań.
Jedynym ograniczeniem naszych przyszłych osiągnięć są wątpliwości dnia dzisiejszego. Idźmy naprzód z silną i aktywna wiarą.
FRANKLIN DELANO ROOSEVELT